پشت پرده خصوصی سازی ایران خودرو

## وضعیت زیان ده ایران خودرو و چالش های خصوصی سازی

بر اساس صورت‌های مالی خودروسازان (منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲)، ایران‌‌خودرو با بیشترین زیان انباشته، رقمی بالغ بر ۱۲۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است. این امر موانع جدی برای خصوصی سازی این شرکت ایجاد کرده است.

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو، درباره وضعیت زیان ده ایران خودرو اظهار داشت: خود خودروساز اعلام می‌کند که ضررده است، اما با وجود این، شرکت و دولت اصرار به افزایش تولید دارند. این موضوع شائبه هماهنگی بین خودروساز و عرضه خودرو با قیمت بالا را به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به موضوع خصوصی سازی ایران خودرو افزود: صنعت خودروسازی در کشور ما یک صنعت زیان‌ده است. رقابت در این صنعت وجود ندارد و انحصار شکل گرفته است. این انحصار مانع از آینده نگری، مدیریت هزینه و بهره‌وری در صنعت می‌شود و همین شرایط ادامه خواهد یافت. در نهایت، این مصرف کننده و حاکمیت هستند که از این صنعت متضرر می‌شوند.

## شرط خصوصی سازی ایران خودرو

این کارشناس با اشاره به تناقض موجود بین اعلام زیان دهی و اصرار بر افزایش تولید گفت: با وجود زیان دهی، افزایش تولید یک تناقض آشکار است. اگر این افزایش تولید به دستور دولت صورت می‌گیرد، با یک فاجعه روبرو هستیم.

صدرایی با اشاره به ابهامات موجود در تعیین قیمت و سود دهی خودروها گفت: باید برای یک بار هم که شده، این موضوع برای مردم و رسانه ها از سوی دولت شفاف سازی شود.

وی در پایان گفت: بحث خصوصی سازی ایران خودرو تا زمانی که شرایط حال حاضر سیاسی و اقتصادی را در کشور داریم، غیرممکن است. برای جذب سرمایه گذار، شرکت نیازمند ارتباط با دنیای پیرامون و ورود خودروساز های بزرگ دنیا به داخل شرکت است. به همین دلیل، خصوصی سازی در این شرکت بسیار بعید است.

پایگاه خبری فرصت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *