فوری | سهیمه بندی سوخت تغییر کرد+جزئیات

## نحوه تخصیص سهمیه گازوئیل به ناوگان دیزلی: چالش‌ها و راهکارها

**ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، در خصوص چگونگی تخصیص سهمیه گازوئیل به ناوگان دیزلی درون‌ و برون‌شهری توضیحاتی ارائه کرد. به گفته وی، طبق مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۹۳، مقدار سهمیه گازوئیل ناوگان دیزلی براساس عملکردی که سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه برون‌شهری و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور در حوزه درون‌شهری با توجه به اسناد حمل و صورت‌وضعیت، بارنامه‌ و باربرگ‌ها تعیین می‌کنند، محاسبه و تخصیص داده می‌شود.**

**وی با اشاره به اهمیت سیستم‌های نظارت و پایش، گفت که براساس قانون، عملکرد ناوگان دیزلی در حوزه درون‌شهری و برون‌شهری باید برمبنای سامانه سپهتن و سیپاد تعیین شود. سامانه سپهتن (سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان دیزلی برون‌شهری) تحت مسئولیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار دارد، اما تاکنون اجرایی نشده است.**

**کرمی با بیان این مطلب که براساس مصوبه هیئت دولت، تجهیزات سامانه سیپاد و سپهتن باید روی همه ناوگان دیزلی، مسافری، باری، درون‌شهری و برون‌شهری نصب شوند، افزود که انتقال عملکرد واقعی ناوگان‌ از طریق این سامانه‌ها به شرکت ملی پخش، زمینه را برای تخصیص سهمیه نفت‌گاز برمبنای عملکرد واقعی فراهم می‌کند.**

**مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به احتمال ارسال اطلاعات غیرواقعی در صورت استفاده از اسناد حمل و صورت‌وضعیت سنتی، تأکید کرد که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با همکاری دیگر دستگاه‌ها، طرحی جدید برای ثبت عملکرد واقعی ناوگان تدوین کرده که هم‌اکنون به‌صورت آزمایشی و موقت در حال اجراست.**

**وی با بیان این مطلب که این طرح در مرحله نخست برای ناوگان‌ باری بالای ۵۰ تن که شامل ۲۷ هزار دستگاه است، اجرایی می‌شود، افزود که با استفاده از این طرح، مبدأ و مقصد ناوگان‌ با استفاده از بارنامه‌ و صورت‌وضعیت مسافری قابل مشاهده است و ناوگان‌ می‌توانند از جایگاه‌هایی که در مسیر حرکت خود وجود دارد، سوخت‌گیری کنند.**

**کرمی تصریح کرد که در این طرح، مسیر حرکت ناوگان‌ از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تعیین می‌شود و تخصیص سوخت برمبنای حرکت در مسیر تعیین‌شده انجام می‌شود. این طرح پس از رفع کامل ایرادها و اخذ رضایت نسبی ذی‌نفعان، برای سایر ناوگان‌ نیز اجرایی خواهد شد.**

**مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به موضوع صدور بارنامه‌های سوری ناوگان در کشور، گفت که صدور این بارنامه‌ها ممکن است ناشی از تخلف شرکت‌های حمل‌ونقل باشد. با توجه به ورود دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این موضوع، حجم تخلف در این بخش کاهش یافته است.**

**وی با اشاره به مصرف نامتعارف موجود در بخش حمل‌ونقل، گفت که میانگین مصرف روزانه گازوئیل در بخش غیرنیروگاهی در شهریور امسال به حدود ۶۵ میلیون لیتر رسید که این عدد در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۱۲درصد افزایش یافته است.**

**کرمی با بیان اینکه اجرای طرح سپهتن و سیپاد، امکان ارسال اطلاعات عملکرد ناوگان‌ به‌صورت سیستمی به سامانه هوشمند سوخت را فراهم می‌کند و از صدور اسناد حمل‌ و صورت‌وضعیت دستی جلوگیری می‌کند، افزود که این امر منجر به کاهش قابل‌ توجهی در مصرف نفت‌گاز بخش حمل‌ونقل خواهد شد.**

**وی با بیان اینکه ازجمله چالش‌های اجرای طرح سپهتن و سیپاد، نبود سرمایه‌گذار و انتخاب‌نشدن پیمانکار برای اجرای طرح است، ادامه داد که انتخاب پیمانکار ازجمله مواردی است که به تأخیر در اجرای پروژه منجر شده است. وی امیدوار است که با اجرای هرچه‌سریع‌تر این طرح، شاهد دریافت واقعی اطلاعات کارکرد ناوگان حمل‌ونقل دیزلی و کاهش مصرف نفت‌گاز در بخش حمل‌ونقل کشور باشیم.**

**

پایگاه خبری فرصت نیوز

**

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *