رعایت اخلاق حرفهای و پایبندی به اصول اخلاقی به یکی از مهمترین عوامل در موفقیت هر کسبوکار تبدیل شده است. امروزه، اخلاق حرفهای به بخشی جداییناپذیر از سیاستهای رسمی و فرهنگ غیر رسمی شرکتها تبدیل شده است. به همین دلیل، تحقیقات در زمینه اخلاق کسبوکار و بازاریابی با رشد چشمگیری همراه شده است.
**در این مقاله به بررسی نقش اخلاق حرفهای در کسبوکار و اهمیت آن در جریان اقتصادی، سودآوری و محبوبیت برند میپردازیم.**
برای رسیدن به پاسخ سوالات زیر از منابع معتبر مانند نکات اخلاقی دکتر دمینک، چارچوب مدل شینگو در ایجاد فرهنگ اخلاقی و کدهای اخلاقی موسسه مدیریت پروژه آمریکا (PMI) استفاده خواهیم کرد:
* **چرا اخلاق برای کیفیت محصول مهم است؟ چه ارتباطی بین اخلاق و رضایت مشتریان وجود دارد؟**
* ** رضایت مشتری چه نقشی در آینده کسبوکار ایفا میکند؟**
* ** اجرای اصول اخلاقی چه تاثیری در رشد و توسعه یک کسبوکار دارد؟ محصول به عنوان خروجی یک فرآیند سازمانی چه تاثیری بر تداوم و جریان یک کسبوکار دارد؟**
* **چگونه یک کسبوکار با رعایت اخلاق حرفهای و اجرای استانداردهای اخلاقی به مأموریت خود و محبوبیت برند، سودآوری، مزیت رقابتی و موفقیت بلند مدت تجاری دست مییابد؟**
## آیا میتوان به اخلاق عمومی و یکپارچه رسید؟
افزایش معضلات و تخلفات اخلاقی ، نگران کننده است. همه ما شاهد رفتارهای غیراخلاقی مانند رشوه خواری، دروغ گفتن به ذینفعان و سهامداران، فریب و دستکاری، سوء استفاده از منابع، تخلف در فرآیندهای سازمانی از جمله تخصیص منابع، تصمیم گیری و مدیریت تعارض و پیامدهای غیر اخلاقی دیگر هستیم. این رفتارها به منظور تامین منافع شخصی یا گروهی خاص و با فدا کردن منافع عمومی انجام میشود. چنین رفتارهای نادرستی مغایر اخلاق حرفهای تلقی میشود.
**بنابراین، بررسی عوامل اخلاق حرفهای و تاثیر آن بر موفقیت بلند مدت کسب و کارها قابل تامل است.**
رسیدن به یک جامعه یا مجموعه اخلاقی به طور مطلق و ایدهآل غیرممکن است. اما با رشد اخلاق میتوان به سمت آن سوق پیدا کرد. در واقع اخلاق از طریق تربیت و آموزشهای رسمی و با معیارهای روانشناختی میتواند به افراد منتقل گردد. با نیکو سازی رفتاری افراد میتوانند برای مشارکت و جای گرفتن به عنوان عنصری سازگار و همراه با دیگران آماده نقشآفرینی باشند. به این ترتیب با مشارکت افراد بر پایه اخلاق یک جامعه و مجموعه به سمت اخلاق عمومی و یکپارچه سوق پیدا میکند.