## چرا واردات خودروهای دست دوم در ایران ضروری است؟
بازار خودرو ایران، همچنان با تورم فزاینده و فعالیت دلالان درگیر است. در حالی که وزیر اقتصاد خبر از اختصاص یک میلیارد دلار برای واردات خودرو داده است، اما انحصار واردات خودروهای نو توسط شرکتهایی با نمایندگی خدمات پس از فروش، همچنان این بخش را در انحصار خود نگه داشته است.
با توجه به اینکه واردات خودروهای نو فقط توسط شرکتهای دارای نمایندگی خدمات پس از فروش امکان پذیر است، رفع انحصار واقعی در بازار خودرو نیازمند اجرایی شدن واردات خودروهای دست دوم است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام کرده است که آییننامه واردات خودروهای دست دوم نیازمند بازنگری جدی است. آییننامه فعلی با محدودیتهای فراوان مواجه است؛ از جمله تعیین منشا ارز واردات و تایید بانک مرکزی، که تنها صادرکنندگان کالا را مجاز به واردات خودروهای دست دوم میکند.
همچنین، الزام داشتن حساب ارزی برای واردکنندگان، محدودیت جدی دیگری است. این آییننامه با وجود هدف رفع انحصار واردات و فراهم کردن امکان واردات خودرو توسط مردم، با موانع جدی روبرو است.
در صورتی که قرار باشد آییننامه واردات خودروهای دست دوم اصلاح شود، باید محدودیتهای فعلی حذف شده و راه برای واردات تسهیل گردد.
**چرا واردات خودروهای دست دوم بهتر است؟**
با توجه به ضرورت حفظ ذخایر ارزی کشور، تخصیص منابع ارزی بیشتر از یک میلیارد دلار برای واردات خودرو محدودیت دارد.
واردات خودروهای دست دوم به دلیل عدم نیاز به منابع ارزی جدید، میتواند به طور موثر به بازار کمک کند.
در حال حاضر، حدود 15 میلیارد دلار ارز در صندوق خانوارها وجود دارد که با تدبیر میتوان از آن برای واردات خودروهای دست دوم استفاده کرد.
** خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی:**
یکی از چالشهای بازار خودرو در ایران، فعالیت دلالان است. واردات خودروهای دست دوم نیز به طور بالقوه میتواند به افزایش فعالیت دلالان منجر شود.
لذا اجرای مقررات موجود در آیین نامه واردات خودروهای دست دوم ، که ممنوعیت فروش این خودروها را به خریدار تعیین کرده است ، بسیار ضروری است.
موضوع حائز اهمیت دیگر ، خدمات پس از فروش این خودروها است. در صورت عدم وجود نمایندگی خدمات پس از فروش ، تامین قطعات و تعمیرات با چالش جدی مواجه خواهد شد.
در صورت اجرای گسترده این طرح ، دولت باید سیاستهایی را اجرا کند که تنها واردات خودروهایی را مجاز بداند که نسخه مشابه آن در کشور وجود دارد. این موضوع به تامین قطعات و خدمات پس از فروش این خودروها در کشور کمک خواهد کرد.
** چه میزان واردات خودرو برای تنظیم بازار لازم است؟**
با توجه به اینکه واردات خودروهای برقی و بنزینی نو از سال گذشته آغاز شده است ، و مجوز واردات خودروهای دست دوم نیز صادر شده است ، جامعه علاقه زیادی به استفاده از این خودروها نشان داده است.
بنابراین بستر مناسبی برای اجرای این طرح وجود دارد. با یک میلیارد دلار منابع تخصیص یافته ، حدود 50 هزار خودرو نو و حدود 50 هزار خودرو دست دوم تا پایان سال وارد کشور خواهد شد.
با تولید و مونتاژ حدود 1.1 میلیون خودرو در سال ، واردات حدود 126 هزار خودرو میتواند به تعادل بیشتر در بازار خودرو کمک کند.
** رفع ممنوعیت واردات خودروهای دست دوم :**
ایران قبل از ممنوعیت واردات خودروهای دست دوم ، حدود 75 تا 100 هزار خودرو در سال وارد میکرد. این میزان واردات در آن زمان کافی بود تا بازار متعادل بماند. اما در سالهای اخیر ، بازار خودرو به طور کامل در کنترل دلالان قرار گرفته است.
لذا در شرایط کنونی ، برای تنظیم بازار خودرو ، واردات بیشتر از سالهای گذشته نیاز است.
** ادامه تخصیص و ثبت نام خودروهای داخلی به مصرف کنندگان واقعی ** نیز میتواند به کاهش تقاضا در بازار خودرو منجر شود و در نتیجه ، حباب ناشی از فعالیت دلالان از بازار حذف خواهد شد.