پزشکیان: گرفتار بی‌عدالتی شدید در نظام آموزشی کشور هستیم

## رئیس جمهور: باید از شعار به عمل در حوزه فرهنگی برسیم

در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت سیزدهم، دکتر مسعود پزشکیان با اشاره به تلاش های گذشته برای تدوین اسناد و سیاست های فرهنگی، بر ضرورت ارزیابی و بازنگری در نحوه اجرای آنها تاکید کرد. وی اظهار داشت: “در گذشته زحمات زیادی برای تصویب اسناد و سیاست‌های فرهنگی حوزه‌های مختلف کشیده شده است، اما ضروری است که نتایج اجرای این اسناد بررسی شود تا ببینیم در عمل چقدر به نتایج مورد نظر منجر شده‌اند و بر اساس آن برای ادامه مسیر تصمیم درستی بگیریم.”

رئیس جمهور با بیان اینکه امروزه دستگاه‌ها و بخش‌های مختلفی در حوزه فرهنگی فعالیت می‌کنند و منابع و اعتبارات قابل توجهی به این فعالیت‌ها اختصاص پیدا می‌کند، اما نتیجه مورد نظر حاصل نمی‌شود، گفت: “ما در دولت این مسئله را پیگیری خواهیم کرد؛ هر دستگاه و بخشی که از منابع عمومی برای کار فرهنگی بودجه‌ای دریافت می‌کند، باید در قبال عملکرد خود پاسخگو باشد و نتایج فعالیت خود را ارائه دهد.”

وی با انتقاد از نگاه و رویکرد حاکم بر عرصه تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش و آموزش عالی، پرسید: “چرا با هزینه‌های گزاف تعداد زیادی دانشگاه ایجاد کرده‌ایم و سرمایه مادی و عمر جوانان را در آنجا صرف کسب آموزشی بی‌کیفیت می‌کنیم که فارغ‌التحصیل بیکار تربیت کنیم، بدون اینکه به تناسب میان نیاز و مصرف توجه داشته باشیم؟”

پزشکیان با اشاره به کیفیت پایین آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها، گفت: “در حالی که دانشگاه‌ها در دنیا وارد نسل چهارم و پنجم شده‌اند، ما همچنان در دانشگاه‌های نسل دوم درجا زده‌ایم و در دانشگاه فقط علم‌آموزی داریم و اگر خیلی خلاقیت به خرج دهیم، به دانشجویان روش تحقیق هم یاد می‌دهیم. آیا با این دانشگاه و فارغ‌التحصیلانش می‌توان مشکلات پیچیده جامعه را حل کرد یا فقط دانشگاه تاسیس کرده‌ایم که کسب درآمد کنیم؟”

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تحول در جامعه از آموزش شروع می‌شود، اظهار داشت: “ما یک مکانیسم تعیین حقوق ایجاد کرده‌ایم که بر اساس آن بین عالم ماهر و خلاق با یک آدم معمولی تفاوتی وجود ندارد و هر دو حقوق برابر می‌گیرند، آن وقت معترضیم که چرا نخبگان ما مهاجرت می‌کنند. بالاخره باید بین کسی که می‌داند، می‌فهمد، می‌تواند و انگیزه دارد، با کسی که هیچ‌کدام از اینها را ندارد، یک تفاوتی باشد، اگر نه نتیجه همین می‌شود که دانشگاه و کشور از نخبگان خالی می‌شود.”

پزشکیان عدم آموزش مهارت‌های اساسی پنج‌گانه انجام کار تیمی، حل مسئله، برقراری ارتباطات، ساختار سازی و قدرت مدیریت را ضعف اساسی نظام تعلیم و تربیت کشور عنوان کرد و تصریح کرد: “علاوه بر این ضعف اساسی، ما گرفتار بی‌عدالتی شدید در نظام آموزشی کشور هستیم. کلاس درس برخی مدارس خاص از برخی دانشگاه‌های ما بالاتر است و در بعضی مدارس دیگر، معلم هم به تعداد کافی نداریم. این تبعیض و بی‌عدالتی در آموزش باعث شده که بین ما و نسلی که در این سیستم تربیت می‌شود، فاصله بیفتد و همدیگر را درک نکنیم و زبان هم را نفهمیم.”

رئیس جمهور با انتقاد از نظام پرداخت حقوق که تحت عنوان ایجاد عدالت، خلاقیت، توانمندی و مهارت افراد را نادیده می‌گیرد، خاطرنشان کرد: “در چنین سیستمی ناخواسته کسی که خوب کار می‌کند منزوی شده و کسی که خوب کار نمی‌کند، خود به خود تشویق هم می‌شود، لذا تداوم این وضعیت خوب‌ها را نیز به تدریج خراب می‌کند. اصلاح این مکانیسم پرداخت حقوق و نیز آموزش کشور را حتما در دولت و با همکاری مجلس پیگیری خواهیم کرد تا هر کس به اندازه انگیزه، توانمندی، خلاقیت و بازدهی خود حقوق و مزایا و جایگاه داشته باشد.”

پزشکیان با تأکید بر اینکه هدف نهایی ما این است که حرمت و کرامت مردم به خصوص در زمان مراجعه به نظام اداری حفظ شود، گفت: “آنچه در واقع باعث نارضایتی مردم می‌شود نه سختی‌های ناشی از تحریم و مسائل مشابه آن، بلکه رفتارهای نامناسب با آنها در هنگام مراجعه به بخش‌های مختلف نظام اداری از دستگاه‌های خدمات‌رسان تا دیگر دستگاه‌ها است. توصیه اکید بنده به همه مدیران دولت این است که از همه کارکنان تحت مدیریت خود بخواهند که اگر هم نمی‌توانند مشکل یک مراجعه کننده را رفع کنند، لااقل نمک بر زخم او نپاشند و با زبان و برخورد ملایم و خوش او را آرام و حرمت و کرامت وی را حفظ کنند.”

وی با بیان اینکه این کار را باید از خودمان شروع کنیم، اظهار داشت: “در نظر داریم شاخص‌هایی تدوین کنیم که در ماه رمضان آتی که ماه خودسازی است، بتوانیم عملکرد نیروی انسانی را حداقل یک پله ارتقا دهیم؛ باید مناسک و سنت‌های مذهبی متعالی را که داریم، بر اساس روش‌های علمی، تبدیل به چارچوب‌های عملی برای ارتقای اخلاق و رفتار اداری کنیم. در همین راستا از شورای عالی انقلاب فرهنگی و همه دستگاه‌های دیگر می‌خواهم به ما کمک کنند تا بتوانیم یک تغییر سازنده و ارتقای عملکرد در نیروی انسانی مجموعه نظام اداری کشور بدهیم تا به جایگاه و الگوی مدنظر سند چشم‌انداز نزدیک شویم.”

پایگاه خبری فرصت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *