ماموریت بیمه گری نوین در اقتصاد ایران

امروزه، وظایف بیمه گری نوین به طور قابل توجهی فراتر از جبران خسارات ناشی از خطرات فیزیکی مانند تصادف، آتش‌سوزی، زلزله، سیل، طوفان و … رفته است. صنعت بیمه، با تکیه بر دانش مطالعات و مدیریت ریسک، نقش مهمی در اکوسیستم کسب و کار ایفا می‌کند.

در گذشته، شرکت‌های بیمه صرفاً منتظر درخواست بیمه نامه از سوی صاحبان کسب و کارها بودند. اما در مدل نوین، این شرکت‌ها به عنوان شرکای تجاری با خریداران بیمه نامه در مراحل مختلف، از پذیرش ریسک تا اجرای پروژه، همکاری می‌کنند. شرکت‌های بیمه به دنبال حمایت از افراد و موسساتی هستند که در مسیر پویا و موفق خود به تولید ارزش افزوده می‌پردازند.

صنعت بیمه، با ماهیت پویا و حمایتی خود، در کنار افراد فعال در عرصه کار و زندگی قرار می‌گیرد. در رویکرد سنتی، شرکت‌های بیمه صرفاً وضعیت موجود را پوشش می‌دادند. اما در رویکرد مدرن، ماموریت بیمه گری نوین به سمت بیمه‌های مهندسی ساخت پروژه‌های عمرانی و صنعتی پیش می‌رود.

ماموریت بیمه گری نوین از تامین سرمایه تا پوشش ریسک

در مدل بیمه مهندسی، از آغاز شروع ساخت پروژه، از مرحله کلنگ زنی تا اتمام آزمایش و تحویل پروژه، پوشش بیمه نامه مهندسی ارائه می‌شود. اما در بیمه گری نوین، شرکت‌های بیمه در تامین سرمایه اولیه و سرمایه در گردش پروژه نیز مشارکت می‌کنند. شرکت‌های بیمه در این مدل، از فعالیت صرف در بیمه گری کلاسیک عبور کرده اند و از دانش مدیریت ریسک، مشاوره اکچوئری و مشاوره طراحی و اجرا در جهت راهبری کارفرمایان و سهامداران پروژه‌ها استفاده می‌کنند.

شرکت‌های بیمه در این مدل، به عنوان ذینفعان در پروژه‌ها، از آغاز تا پایان فعالیت بنگاه‌های اقتصادی حضور دارند. این مدل، نسبت به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بورسی متمایز است. شرکت‌های بیمه در این مدل، از آغاز تاسیس کارخانه‌ها و مزارع مکانیزه یا شرکت‌های خدماتی استارتاپی نوین سرمایه گذاری می‌کنند.

شرکت‌های بیمه در مدیریت رشد و تثبیت وضعیت تجاری آنها مشارکت می‌کنند و نهایتا در مسیر افزایش تولیدات و اشتغالزایی ملی با رویکرد دانش محور در راستای توسعه منافع ملی ایفای نقش می‌کنند.

ماموریت بیمه گری نوین نوسازی اکوسیستم

با شروع برنامه هفتم توسعه و حرکت جهان به سمت تکنولوژی دیجیتال و حذف مصرف سوخت‌های فسیلی، ضرورت گذر از مباحث تکراری و روزمرگی در ایران احساس می‌شود. پیشنهاد می‌شود که ماموریت بیمه گری نوین با استفاده از دانش مدیریت ریسک و اکچوئری و همچنین بهره‌مندی از دانش بانکداری و بازار سرمایه با نگرش جدید، به سمت نوسازی اکوسیستم فضای کسب و کار ایران حرکت کند.

بازارهای مالی جهان به سرعت به سمت نهادهای مالی همتا به همتا در حال ساختار دهی هستند. این شرایط مانند باشگاه‌های کلوپ P&l در مدیریت ریسک صاحبان کشتی‌ها است. اتفاقات مبارکی در بازارهای مالی در حال رخ دادن است. وظیفه تامین سرمایه و کنترل و جبران خسارات هر شاخه شغلی به اینشورتک‌ها واگذار می‌شود. مدل‌های سنتی فعلی در عرض چند سال بر چیده خواهند شد. پیشقراول مدیریت این برنامه، اهالی بازار سرمایه هستند. آنها با تیزهوشی در حال راه اندازی انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌باشند.

از سوی دیگر، آنها در حال برنامه ریزی دقیق برای استفاده از ظرفیت مالی و انسانی خدمات بیمه در مسیر پیشبرد اهدافشان هستند. یعنی با پوشش‌های بیمه‌ای، خطرات صندوق‌ها را مدیریت می‌کنند و از منابع شرکت‌های بیمه در جهت پیشبرد اهدافشان هوشمندانه بهره‌برداری می‌کنند.

صنعت بیمه به تماشای خلاقیت‌های شرکت‌های بورسی نشسته است و شاید هم در مقاطعی از نوسانات قیمت‌ها در بازار سهام چیزی نصیبش شود. از طرف دیگر، آن مسابقه بیمه جامع زندگی فروختن دهه ۹۰ به مرحله کیش و مات و مرحله آچمز در مقابل سود ۴۳ درصدی یک ساله صندوق‌های بورسی رسیده و محصولات بیمه اندوخته ساز دیگر تقاضا ندارد.

طراحی محصول در شرکت های استارتاپی ریسک و بیمه

جوانانی که در دهه ۹۰ به صورت پیاده نظام موقت فروش محصولات عمر اندوخته ساز سیاهی لشگر بازار بیمه در روش بازاریابی چریکی بودند، این صحنه را با دلزدگی ترک کرده اند. به همکاران محترم روابط عمومی بیمه مرکزی ایران توصیه می‌کنیم که این حقایق را به سمع و نظر مسئولان ارشد بیمه مرکزی منعکس کنند تا شاید متوجه تحولات عظیم در حال انجام بازارهای مالی شوند. تا شاید کاری کنند که صنعت از این وضعیت آچمز نجات یابد.

نظارت بر وضع موجود، هنر چندانی نمی‌خواهد، وقت آنست که نظارت توام با نوآوری صنعت بیمه را بسوی وضعیت مطلوب به پیش براند. در قانون برنامه پنج ساله هفتم و قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و قانون حمایت از محصولات ایرانی و قانون تولید رقابت پذیر، تکالیفی بحق و حرفه ای بر دوش صنعت بیمه گذاشته شده و ماموریت مشخصی برای بیمه مرکزی ایران و شرکت‌های بیمه گذاشته شده است.

بطور واضح همه کارشناسان بازار بیمه می‌دانند که دانش طراحی محصولات مختص این برنامه‌ها در داخل شرکت‌های فعلی وجود ندارد. اساسا در دنیا نیز این امور به موسسات استارتاپی ریسک و بیمه سپرده می‌شوند. به عنوان یک ایرانی کارشناس بیمه پیشنهاد می‌کنم که فروتنی و معرفت پیشه کنید و برای حمایت از اقتصاد ملی و اجرای قوانین جدید به یاری دولت و بخش‌های خصوصی و تعاونی بروید.

پایگاه خبری فرصت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *