## چرا بی وای دی به ایران پشت کرد؟
شرکت بی وای دی، رقیب تسلا در حوزه خودروهای برقی، که پیش از تحریم ها در ایران فعالیت داشت، به نظر میرسد دیگر تمایلی به بازگشت و سرمایهگذاری در تولید خودروهای برقی در ایران ندارد.
این شرکت چینی در حال حاضر در پاکستان برای راه اندازی اولین کارخانه مونتاژ خودروهای برقی خود با تمرکز بر بازارهای صادراتی، مشغول مذاکره است.
پیش بینی می شود تا سال 2030، سالانه بیش از صد هزار خودروی پلاگین هیبریدی و تمام برقی با برند BYD در پاکستان عرضه شود. طبق گزارش فایننشالتایمز، هاب پاور (هابکو)، بزرگترین تولیدکننده خصوصی برق در پاکستان، ماه گذشته اعلام کرد که مگاموتور، شرکت تابعه آن، قصد دارد با بی وای دی برای راهاندازی اولین کارخانه مونتاژ خودروهای برقی در پاکستان تا سال 2026 وارد مشارکت شود.
طرح بی وای دی در پاکستان، اولین سرمایهگذاری این شرکت در جنوب آسیا محسوب میشود و به دنبال ممنوعیت فعالیت این شرکت در هند اعلام شده است. هدف نهایی آن است که پاکستان صادرات خودرو را از کارخانه ای در نزدیکی بندر قاسم کراچی آغاز کند. مقامات پاکستانی اعلام کرده اند که میخواهند پاکستان به قطب صادرات خودروهای برقی تبدیل شود. با وجود اینکه بستر تولید خودرو برقی در ایران بیشتر بوده است، این موضوع نشان میدهد چینی ها چندان به ظرفیت های صنعت خودرو ایران توجه نمی کنند.
در این میان، شرکت بی وای دی جزئیات طرحهای توسعهای خود در پاکستان را هنوز به طور رسمی اعلام نکرده است. گسترش دامنه فعالیتهای این شرکت در جنوب آسیا به دنبال احداث کارخانههایی در ترکیه، مجارستان، تایلند و برزیل صورت میگیرد. بی وای دی همچنین در حال بررسی مکان مناسب برای تاسیس یک کارخانه جدید در مکزیک است.
## چرا خودرو برقی در ایران صرفه اقتصادی ندارد؟
خودروسازی بی وای دی در حال گسترش دامنه فعالیتهای تولیدی خود فراتر از چین است تا از زیر بار محدودیتهای مربوط به تعرفههای فزایندهای که از جانب آمریکا و اروپا بر صادرات محصولات چینی از جمله خودروهای برقی، پنلهای خورشیدی و توربینهای بادی وجود دارد، رهایی یابد.
ایران در سالهای اخیر با مشکل ناترازی برقی نیز مواجه بوده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند توسعه تولید خودروهای برقی در ایران در شرایطی که ناترازی برق وجود دارد، مشکل آفرین است. از طرف دیگر، با وجود اینکه در نیمه نخست سال جاری بیش از 5 هزار خودروی برقی به ایران وارد شده است، هنوز ایستگاه های شارژ خودرو برقی در ایران توسعه پیدا نکرده است. به طوری که تنها 18 ایستگاه شارژ برق خودرو در تهران وجود دارد و هیچ ایستگاه شارژ خودرو برقی بین شهری وجود ندارد.
## چالش های تولید خودرو برقی در ایران
از طرف دیگر، خودرو برقی در ایران با چالش مواجه است. چرا که در حال حاضر قیمت هر کیلووات ساعت برق عرضه شده در ایستگاه های شارژ خودرو برقی در کشور با قیمتی حدود 500 تومان عرضه می شود که با در نظر گرفتن مصرف برق به ازای هر 100 کیلومتر، هزینه خودروهای در پیمایش این میزان مسافت به نسبت بنزین 3 هزار تومانی یکسان است.
مصرف برق تهران طی سالهای 84 تا 1402 رشد 58 درصدی داشت. مصارف بخش خانگی رشد 37 درصدی کرده است. در همین مدت، مصرف برق بخش عمومی رشد 79 درصدی و مصرف بخش تجاری، رشد 123 درصدی را تجربه کرده است. در کل کشور بهطور میانگین حدود 9 درصد از برق مصرفی کشور مربوط به مصارف بخش عمومی شامل ادارات دولتی و غیره بوده اما این عدد در تهران 26 درصد است.
مصرف برق یکساله بخش عمومی پایتخت حدود 6 میلیون و 100 هزار مگاوات ساعت بوده که این مقدار در 15 استان کمتر از آن است.
این روند افزایش مصرف برقی در کشور در کنار عدم ساخت نیروگاه جدید برق، چشم انداز استفاده از خودروهای برقی در ایران را با چالش مواجه کرده است. به همین دلیل، خودروسازی بی وای دی با در نظر گرفتن همه این مسائل و همچنین چالش تحریم علیه شرکتهای ایرانی، سرمایهگذاری در تولید خودروهای برقی در ایران را از برنامه خود حذف کرده است.