## همایش فرصتهای سرمایهگذاری ایران: گامی به سوی جذب سرمایههای خارجی
به گزارش کارآفرینان نیوز، همایش فرصتهای سرمایهگذاری ایران، پیشرویداد نمایشگاه ایران اینوست اکسپو، در سالن خلیج فارس محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار شد. این همایش با حضور محمود بازاری، مدیر کل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران، محمدرضا قادری، مجری برگزاری نمایشگاه معرفی فرصتهای سرمایهگذاری ایران و جمعی از مقامات مسئول و نمایندگان شورای راهبردی نمایشگاه، برگزار شد.
در این همایش، بازاری با اشاره به تاخیر در برگزاری نمایشگاه فرصتهای سرمایهگذاری ایران، گفت: “انتقال دولت و تغییرات مدیریتی و سازمانی، تأثیر خود را در زمانبندی برگزاری این نمایشگاه گذاشت.” وی ابراز امیدواری کرد که این نمایشگاه در اوایل اسفند امسال با حضور سرمایهگذاران داخلی و خارجی برگزار شود.
مدیر کل دفتر ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در سالهای اخیر، اقتصاد ایران در زمینه تامین مالی با چالشهایی مواجه شده است، گفت: ” دولت سیزدهم جذب سرمایههای خارجی را در اولویت برنامههای خود قرار داده و امیدواریم که در این دولت، زمینه ورود سرمایههای خارجی فراهم شود.”
بازاری با اشاره به برگزاری ۶۰ عنوان نمایشگاهی در مجموعه نمایشگاههای بینالمللی تهران در هر سال، تصریح کرد: “یکی از چالشهای اصلی تولیدکنندگان ایران، تامین مالی و جذب سرمایه است. بنابراین، برگزاری نمایشگاه فرصتهای سرمایهگذاری در ایران با همین هدف طراحی و مجوز آن صادر شد.”
محمدرضا قادری، مجری برگزاری نمایشگاه معرفی فرصتهای سرمایهگذاری ایران، با اشاره به دشواریهای جذب سرمایه در اقتصاد، گفت: “تحریمهای ظالمانه، ریسک سرمایهگذاری خارجی در ایران را افزایش داده است، اما در سالهای گذشته، اقدامات مثبتی برای اصلاح قوانین و اعطای تسهیلات انجام شده و در نتیجه، روند جذب سرمایه در ایران رو به رشد است.”
وی با بیان اینکه فراخوانهای عمومی برای جذب سرمایه خارجی انجام نمیشود، گفت: “اولین هدف برگزاری اکسپو سرمایهگذاری ایران، اعلام فراخوان بینالمللی برای جذب سرمایهگذاران خارجی و معرفی ایران به عنوان یک کشور سرمایهپذیر است.”
قادری با تأکید بر اینکه فرصتهای سرمایهگذاری به تحلیلهای اقتصادی نیاز دارند، ادامه داد: ” ارائه جذاب جلوه ایران برای سرمایهگذاران خارجی، مستلزم معرفی دقیق و استاندارد طیف وسیعی از فرصتهای سرمایهگذاری است.”
مجری برگزاری نمایشگاه معرفی فرصتهای سرمایهگذاری، در پایان بیان کرد: ” سازمان توسعه تجارت ایران، با همکاری رایزنان بازرگانی و مراکز تجاری، تلاشهای خوبی برای معرفی این نمایشگاه انجام داده است. در نهایت، ۳۰ کشور با ۱۰۷ نماینده و هیئت سرمایهگذاری به ما معرفی شدند. پس از بررسیهای انجام شده، به این نتیجه رسیدیم که صاحبان بیش از ۷.۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی تمایل دارند که در ایران سرمایهگذاری کنند.”