## بحران اتباع و هدر رفتن منابع ملی
وضعیت کنونی اتباع در کشور، حاصل بی توجهی طولانی مدت دولت ها در سالهای اخیر است. این در حالی است که مشکلات همسایگان نیز موجب سرازیر شدن مهاجران به ایران شده است. تعداد اتباع در کشور به طور قابل توجهی از ظرفیت اجتماعی و اقتصادی ما فراتر رفته و باعث افزایش نارضایتی مردم شده است.
دولت و مجلس باید با هماهنگی لازم در گام اول هزینه های اجتماعی حضور این اتباع را کاهش دهند. در گام دوم، زمینه های لازم برای انتقال این افراد به کشورهای خودشان فراهم شود.
در این زمینه باید از افراط و تفریط پرهیز کرد. درست است که حضور تعداد زیادی از اتباع در کشور باعث بروز مشکلات و تنش ها شده است، اما نباید از نقش آنها در حوزه های خدماتی و اقتصادی غافل شد. این افراد در مقطعی از زمان نیاز کشور را در کمبود نیروی کار رفع کردند.
## خروج اتباع برای جلوگیری از تشدید اختلافات
با توجه به شرایط حساس منطقه، خروج اتباع باید با تدبیر و صبر و حوصله انجام شود تا از تشدید اختلافات فرهنگی، قومی و سیاسی جلوگیری شود.
ایران به طور مستمر با تهدیدات قابل توجهی از سوی آمریکا و اسرائیل روبرو است. بنابراین لازم است با حفظ همزیستی و تعامل، زمینه های بازگشت اتباع به کشورهای خودشان را فراهم کنیم.
## اعتراضات جامعه به اتباع؛ دلایل و پیامدها
اتباع از امکانات و منابع موجود در کشور استفاده می کنند، اما تفکیک امکانات برای آنها دشوار است. خدمات رسانی با نرخ واقعی به این افراد، به دلیل وضعیت مالی آنها، کار بسیار سختی است.
مجید گودرزی، کارشناس اقتصادی، به نگرانی های مربوط به مصرف سوخت در کشور اشاره می کند. او می گوید: یارانه ۳۹۰ هزار میلیاردی ایرانی ها به کشورهای همسایه است. اکنون ۱۲۰ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف میشود، اما در پالایشگاهها نهایتا حدود ۹۸ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز تولید داریم. با افزایش واحدها تا جایی که توانستیم تولید را به ۱۲۰ میلیون لیتر رساندیم. یعنی با حداکثر ظرفیت تولید میکنیم و اکنون هر دو بخش تولید و مصرف روی رقم ۱۲۰ میلیون لیتر هستند.
گودرزی به تفاوت فاحش قیمت بنزین در ایران و جهان اشاره می کند. او میگوید: میانگین جهانی قیمت بنزین به ازای هر گالن (هر گالن معادل ۴/۵۴۶۰۹۲ لیتر است) ۵/۱۳ دلار است که حدود ۱/۱۲۹ دلار به ازای هر لیتر است. هر لیتر بنزین با دلار ۵۰ هزار تومانی حدود ۵۶/۴۵۰ تومان است. که تنها به مبلغ ناچیز ۳/۰۰۰ تومان بدون یارانه و با یارانه ۱۵۰۰ تومان فروخته می شود. این قیمت سرمایه های نسل آینده را نابود می کند. به همین دلیل حضور اتباع یعنی ناترازی و گرانی بیشتر در کشور و طبیعی است که اعتراضات جامعه به اتباع رخ دهد.
طبق گزارش سازمان محیط زیست، میانگین استاندارد خودروهای داخلی یورو ۲ است. مصرف سوخت ترکیبی چنین خودروهایی به ۹٫۲ لیتر در هر صد کیلومتر میرسد؛ در حالی که طبق اعلام آژانس بینالمللی انرژی در سال ۲۰۲۰، میانگین مصرف جهانی سوخت برای خودروهای سبک باید ۷ لیتر در هر صد کیلومتر باشد.
## قاچاق سوخت و اعتراضات جامعه به اتباع
بر اساس اظهارات مسئولان، روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت قاچاق می شود که حجم بسیار بالایی است. این قاچاق علاوه بر هدر رفتن سرمایه های ملی، باعث افزایش قیمت سوخت در کشور و نارضایتی عمومی میشود.
اگر بخواهیم این رقم را به کل جمعیت استانهای سیستان و بلوچستان و کردستان که حدود ۴/۳۷۸/۰۰۰ نفر می شوند اختصاص دهیم، سالی ۸۹/۱۲۴/۰۰۰ میلیون تومان به هر نفر اختصاص می یابد.
بدون شک این حجم از قاچاق از عهده مرز نشینان بر نمی آید و مافیای قدرتمندی پشت این حجم از قاچاق و غارت سرمایه های ملی وجود دارد. و قطعا با هر اقدامی جهت واقعی کردن قیمت سوخت مقابله جدی خواهند کرد.
## تبعات افزایش قیمت سوخت
دولت بجای واقعی کردن قیمت سوخت و دستمزد، خودرو را به چندین برابر قیمت می فروشد. این سیاست تنها جیب مافیای خودرو را پر می کند.
اگر چنانچه دولت بخواهد خودروهای به روز وارد کند و میانگین مصرف در هر صد کیلومتر از ۹/۲ فعلی به ۷ لیتر برسد و تنها ۳۴ درصد مصرف سوخت را کاهش دهد، روزانه ۳۷/۴۰۰/۰۰۰ لیتر فقط بنزین صرفه جویی خواهد شد که به قیمت جهانی حدود روزی 211123000000 تومان در روز و سالی 77059895000000 تومان صرفه جویی و کاهش مصرف خواهیم داشت و مردم خودروهای به روز تر و با کیفیت تری سوار خواهند شد و بدون شک تلفات تصادفات هم کاهش خواهد یافت.
این ارقام تنها مربوط به سوخت بنزین است و در فرصتهای آینده سایر سوخت ها مثل گازوییل هم بررسی خواهد شد. این مبلغ دو برابر کل بودجه عمرانی کشور است.