به گزارش سرمایه فردا، علیرضا شاه میرزایی معاون وزیر صنعت در نشست خبری رتبهبندی، اعتبار بخشی و ساماندهی حوزه ویژند گفت: در دولت سیزدهم مصوبه ساماندهی برندها گرفته شده است و در دولت چهاردهم مجدد این موضوع مرور شد و کاملا به عنوان سیاست دولت چهاردهم مورد تایید قرار گرفته است. به طور قطع تبلیغات مربوط به کسب و کارها و برند همزمان باید پیش برده شود. طبق قانون باید از کسب و کارهای که برندهای ایرانی ایجاد میکنند باید حمایت شوند.
او درباره جزئیات ساماندهی برندها افزود:در حال حاضر هر برندی که در ایران ثبت میشوند برند ایرانی نیستند. از طرف دیگر کسب و کارهای که با صنعت و اشتغال کشور تطابق دارند باید حمایت شوند.
معاون وزیر صنعت تصریح کرد: برخی شرکتها از مسیر برند فروشی برای تبلیغات خود استفاده میکند. گاهی رسانهها و تبلیغات شهری از جزئیات آن مطلع نیستند. در شرایط کنونی اگر شرکتی از واژه بهترین استفاده میکند باید براساس یک ملاک اتفاق افتاده باشد. در حال حاضر هدف ما این است که با تایید صلاحیت شرکتهای بخش خصوصی ملاک برتر بودن توسط همین بخش خصوصی تعیین شود. هدف ما جلوگیری از تندیس فروشی و مقابله با تبلیغات اینچنینی است.
ساخت برند ملی در ایران پیگیری میشود
شاه میرزایی تصریح کرد: ایجاد برند ملی هم به دستگاههای دولتی و هم به اقدام شرکتها مربوط میشود. قدیم هرکسی ایران را با فرش ایران تصور می کرد. هم اکنون نیز باید همین اتفاق باید بیفتد و بر مبنای برندها در بازارهای جهانی تصویر از کشور ایجاد شود. در حال حاضر معاونت علمی ریاست جمهوری در بحث برند اقداماتی انجام میدهد. در شرایط کنونی سازمان مدیریت صنعتی باید دیتا بیسی در زمینه برندها و رویدادها تهیه کند و این اطلاعات را در اختیار مخاطبان قرار دهد.
علیرضا شاه میرزایی درباره خدمات پس از فروش برندهای موبایل و افزایش واردات گوشی های رفرش تصریح کرد: ارزیابی تجهیزات مخابراتی توسط وزارت ارتباطات انجام میشود. در زمینه خدمات پس از فروش مصوبهای جدید داریم که شرکتهای واردکنندگان بر مبنای رتبهبندی ارز واردات دریافت کنند. درحالی که در سالهای گذشته شرکتهای که قبلا واردات داشتهاند بر مبنای آن ارز واردات دریافت کردهاند. اما در مقطع کنونی باید شرکتهای واردکننده خدمات پس از فروش را به صورت شفاف اعلام کنند و بر مبنای آن رتبه بندی و رضایت مشتریان مجوز واردات داده شود.
ساماندهی برندها برای جلوگیری از تندیس فروشی
رییس سازمان مدیریت صنعتی در نشست خبری رتبهبندی، اعتبار بخشی و ساماندهی برند گفت: در سالهای اخیر تندیس فروشی در همایشها و نمایشگاه ها اتفاق افتاده است.از این رو سازمان مدیریت صنعتی مسئول ساماندهی برندها شدهاند. بر مبنای این اقدام جلوی خسارتهای وارده به ذینفعان ناشی از تبلیغات سو گرفته شود.
او با تاکید بر اینکه برند جزو داراییهای نامشهود است، اظهار کرد: در دنیا شرکتهای که عادلانه رقابت میکند باید مورد حمایت قرار بگیرد. در شرایط کنونی تندیس فروشی به مردم و شرکت خریدار وارد میشود. چراکه در بلندمدت این مسأله منجر به خدشهدار کردن اعتماد مردم است.
مدیر کسبوکارهای وزارت صنعت با بیان اینکه اصالت تولیدگرا تنها به محصولات فکر می کنند، گفت: اما در بازارگرایی توجه میشود برندسازی، مالکیت معنوی، طراحی و… اولویت قرار میگیرد. چراکه در این فرایند مصرف کنندگان در اولویت قرار میگیرند. باید توجه کرد تولید از زیست بوم سخن گفته میشود که بازار ملاک است و رتبه بندی و کیفیت باید در اولویت قرار گیرد.
امیرحسن اسدی با تاکید بر لحاظ کردن رتبهبندی در تبلیغات افزود: ماده ۸ قانون رفع موانع تولید وزارت صنعت را موظف کرده کمیسیون برند را تشکیل دهد و کمک کند تا برندهای برتر را انتخاب و زمینه ورود آنها به بازار جهانی را فراهم کند. در کمیسیون برند مسئول رتبهبندی سازمان مدیریت صنعتی است.