ریل‌های زنگ‌زده و فرصت‌های از دست رفته: چالش‌های صنعت ریلی ایران

## ریل‌های زنگ‌زده، فرصت‌های از دست رفته: صنعت ریلی ایران در بن‌بست

صنعت ریلی ایران، با وجود پتانسیل‌های بی‌نظیر، در سال‌های اخیر با چالش‌هایی اساسی دست و پنجه نرم می‌کند. عدم توازن عرضه و تقاضا در این بخش، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها به شمار می‌آید. این ناهمگونی ناشی از چندین عامل، از جمله استفاده از تکنولوژی‌های فرسوده، عدم برنامه‌ریزی مدون و مشکلات مدیریتی است.

یکی از دلایل اصلی عقب‌ماندگی صنعت ریلی، استفاده از تکنولوژی‌های قدیمی و منسوخ شده است. در حالی که بسیاری از کشورها به سمت برقی کردن خطوط ریلی و استفاده از لوکوموتیوهای برقی با راندمان بالا گام برداشته‌اند، ایران همچنان به استفاده از لوکوموتیوهای دیزلی با راندمان پایین و آلودگی بالا اصرار دارد.

علاوه بر این، احداث خطوط ریلی بدون مطالعات کافی و بدون در نظر گرفتن تقاضا، یکی دیگر از نقاط ضعف صنعت ریلی ایران است. هزاران کیلومتر خط ریلی به دلیل عدم وجود تقاضا، بلااستفاده مانده و منابع مالی هنگفتی برای احداث آن‌ها هدر رفته است.

عدم وجود یک نهاد ناظر قدرتمند و تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای، از دیگر چالش‌های این صنعت است. قیمت‌گذاری‌های دستوری، تخصیص ناعادلانه درآمدها و عدم شفافیت در تصمیم‌گیری‌ها، باعث کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در این بخش شده‌اند.

**راهکارهایی برای نجات صنعت ریلی:**

برای رهایی صنعت ریلی ایران از این وضعیت بغرنج، اقدامات زیر ضروری به نظر می‌رسد:

* **توسعه زیرساخت‌های برقی:** اولویت اصلی، برقی کردن خطوط ریلی باید باشد. این امر علاوه بر کاهش آلودگی، به افزایش سرعت و کاهش هزینه‌های عملیاتی منجر می‌شود.
* **توجه به مطالعات تقاضا:** قبل از احداث هر خط ریلی، مطالعات دقیق در مورد نیاز و تقاضای حمل و نقل در منطقه باید انجام شود.
* **اصلاح ساختار مدیریتی:** ایجاد یک نهاد ناظر مستقل و قدرتمند برای نظارت بر صنعت ریلی ضروری است.
* **شفاف‌سازی تصمیم‌گیری‌ها:** تصمیم‌گیری‌ها در بخش ریلی باید بر اساس اصول علمی و اقتصادی و با مشارکت بخش خصوصی انجام شود.
* **حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی:** ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش ریلی از طریق ارائه تسهیلات و ایجاد محیط رقابتی سالم ضروری است.
* **بهینه‌سازی شبکه ریلی:** با حذف خطوط غیرضروری و بهینه‌سازی شبکه موجود می‌توان به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری دست یافت.

با اتخاذ تدابیر مناسب و با همکاری همه ذینفعان، می‌توان صنعت ریلی ایران را از وضعیت کنونی نجات داده و آن را به یک صنعت پویا و کارآمد تبدیل کرد.

پایگاه خبری فرصت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *